Whey Isolaat

Whey is een pure en rijke bron van essentiële aminozuren – de bouwstenen die vetvrije spiermassa aanmaken en in stand houden. In zijn meest zuivere vorm, Whey Isolaat, bevat het weinig tot geen vet, lactose en cholesterol. Whey (Isolaat) staat bekend als een van de meest waardevolle supplementen voor bodybuilders, fitnessers en mensen die willen afvallen. Whey Isolaat staat centraal in het aanmaken, groeien en aansterken van de spieren.

Verschil Whey Isolaat en Whey Concentraat

Het verschil tussen Whey Isolaat en het alternatief hiervoor Whey Concentraat is dat Isolaat een veel hoger zuiver eiwitgehalte heeft (87% of meer). Whey Concentraat supplementen bevatten tussen de 50% en 80% zuivere eiwit en kunnen ook een mix zijn van concentraat en isolaat eiwitten. Omdat het eiwitpercentage minder wordt, gaat het vet, lactose en cholesterol percentage meestal weer omhoog, dus voor een goed product, probeer er altijd een te kiezen met een hoog eiwitpercentage. Met Whey Isolaat zit je altijd goed!

Whey Isolaat wordt gescheiden tijdens het proces om van melk, kaas te maken. Voor de voordelen van Whey werden ontdekt vond men dit altijd maar vervelend restafval. Er zijn twee manieren om van dit restproduct goede Whey Isolaat te maken; ion-exchange filtration en micro- ultrafiltration.

Hoge biologische waarde

Omdat Whey Isolaat gewonnen wordt uit melk en bestaat uit korte aminozuur kettingen, kan ons lichaam dit enorm snel opnemen, meestal al binnen 15 minuten. Whey Isolaat heeft de hoogste biologische waarde van alle eiwitproducten op de markt. Dit betekent dat het de meest bruikbare vertakte aminozuren bevat. Vaak voegen fabrikanten ook amino’s toe zoals glutamine of taurine. Naast dat Whey Isolaat een biologische waarde kan behalen van 157, scoort het ook een 1.14 op de schaal van eiwitverteerbaarheid. Het hoogst haalbaar. Als laatste versterkt Whey Isolaat ook nog eens het immuunsysteem en kan het optreden als anti-oxidant.

Whey Isolaat kan je bestellen in poedervorm, en is vaak iets duurder als een Whey Concentraat, wat te maken heeft met de mate van zuiverheid. Het is nodig dat eiwitten dagelijks worden geconsumeerd aangezien het lichaam geen eiwitten kan opslaan. Een gemiddelde inname is 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Voor atleten is dit 1.3 gram per kilo lichaamsgewicht, en voor bodybuilders en mensen aan een eiwitdieet is dit zelfs tot 2 gram per kilo lichaamsgewicht.