Wei eiwit

Wei eiwit is op dit moment het meest gebruikte eiwit voor het opbouwen, herstellen en behouden van de spiermassa. Door de aminozuur samenstelling en de zuiverheid van wei eiwit ligt de opname tussen de 70 en 85%. Dit is best hoog als men er rekening mee houdt dat veel eiwit kapot wordt gemaakt in de maag en darmen. Wei eiwitten worden vaak geadviseerd om op tijdstippen in te nemen wanneer het lichaam snel behoefte heeft aan hoogwaardige wei eiwitten zoals direct na de training. In Amerika zijn de producten bekend als Whey Protein.

Ik wil graag beginnen met eiwitten, welke moet ik nemen en waar moet ik op letten?

Het ligt eraan wat voor doel je voor ogen hebt. Er is verschil in Whey Concentraat en Whey Isolaat. Deze laatste is de meest zuivere vorm van Whey en dus erg hoog in eiwitten (87-98% eiwitten) waardoor er minder ruimte over blijft voor vetten en koolhydraten. Een Whey Concentraat is lager in eiwitten (50-70% eiwitten) en bevat daardoor meer koolhydraten en vetten. Een Whey Isolaat is daarom erg geschikt om af te vallen of vetvrije spiermassa op te bouwen. Let op: een Whey Isolaat is vaker wel duurder dan een Whey Concentraat omdat het een extra bewerking heeft gehad. Wil je dus iets minder uitgeven? Dan zou je een Whey Concentraat kunnen gebruiken.

Ik weeg 80 kilo, hoeveel eiwit moet ik dan nog via bijvoorbeeld voedingssupplementen binnenkrijgen?

Uit je dagelijkse voeding haal je gemiddeld tussen de 60-75% eiwit die je per dag nodig hebt. Iemand van 80 kilo die traint voor meer spiermassa dient ongeveer 1,7 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag binnen te krijgen: 80 x 1,7 gram = 136 gram eiwitten per dag. Als wij ervan uitgaan dat je 70% van de eiwitbehoefte uit je dagelijkse voeding haalt, heb je nog 30% van 136 gram = circa 40 gram nodig. Om maximale spiergroei te bevorderen, dien je deze hoeveelheid bovenop de dagelijkse voeding binnen te krijgen. Indien je deze eiwitten tot je wilt nemen in de vorm van proteïneshakes, is het advies om deze verdeeld over de dag in te nemen.

Welke soort sportvoedingsproducten bevatten eiwitten?

Het bekendste sportvoedingsproduct waar eiwitten in zitten is Whey proteïne. Deze wordt vaak verkocht aan de bar van de sportschool en is verkrijgbaar in meerdere smaken. Natuurlijk kun je deze eiwitten ook bij ons kopen. Deze kan je thuis zelf ook maken door proteïne te mengen met water of (magere) melk. Een shakebeker of blender is aanbevolen om een romige shake te krijgen.

Wat is het beste tijdstip om eiwitten in te nemen?

Op niet-trainingsdagen kan je het beste de eiwitinname over de dag verdelen. Het algemene advies is om `s ochtends op een nuchtere maag en direct na de training een eiwit product in te nemen, omdat de spieren dan de meeste voeding nodig hebben.