Vet verbranden

Veel mensen willen wat kilootjes kwijt maar hoe doe je dat op de juiste manier? Om je lichaam het teveel aan lichaamsvet als energiebron te gebruiken, moet je een negatieve energiebalans creëren. Dat houdt in dat je meer energie verbruikt dan dat je uit voedsel binnen krijgt.

Hoe verbruik je meer energie?

Uit onderzoek blijkt dat cardiotrainingen van langer dan een uur helpen om vet te verbranden. Mensen kunnen zelfs anderhalve kilo vet verliezen in 8 weken door middel van wekelijkse cardiosessies! Dit houdt wel in dat je minimaal een uur intensief moet bewegen.

Echter, de beste manier om een negatieve energiebalans te creëren, is door middel van een combinatie van kracht- en duurtraining. Krachttraining zorgt namelijk voor behoud van spiermassa tijdens het afvallen. Je spiermassa bepaalt voor 22% de hoogte van je stofwisseling. Als je spiermassa verliest, gaat je stofwisseling omlaag en verliest je lichaam dus een deel van zijn vet verbrandende capaciteit.

In het begin zal je dit gewichtsverlies wellicht niet meteen merken omdat (nieuwe) spieren gewicht met zich meebrengen. Zo blijf je misschien het zelfde gewicht houden terwijl je lichaamsgewicht uit meer spiermassa bestaat dan vet.

Blijf op gewicht met eiwitten

Om je spieren te herstellen en te behouden na het sporten, is het van belang om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten herstellen de spieren en zorgen ervoor dat ze uiteindelijk sterker worden. Ook worden eiwitten langzamer verteerd door het lichaam dan bijvoorbeeld koolhydraten en zorgen ze dus voor een langer verzadigd gevoel. Omdat eiwitten ervoor zorgen dat er minder spierweefsel wordt afgebroken en het een langer verzadigd gevoel geeft, is het dus mogelijk om met eiwitten af te vallen en op gewicht te blijven.

Kortom: om vet te verbranden, is het aan te raden om een combinatie te doen van kracht- en duurtraining om je vetverbranding te versnellen. Ook blijkt uit onderzoek dat deze combinatie je uithoudingsvermogen verbetert en zorgt voor een beter werkend hart- en vaatstelsel. Wanneer je dit dus combineert met een caloriebeperking, kun je in een aantal weken meerdere kilo’s verliezen!