Wat is Whey?

man eiwitshake

Om het verschil tussen Whey Isolaat en Whey Concentraat uit te leggen, is het eerst handig om te weten wat Whey is. Whey is een bijproduct wanneer er van melk kaas wordt gemaakt. Hetgeen wat achterblijf in de filter wordt gedroogd waardoor er Whey-poeder ontstaat. Dit poeder bestaat uit 30-90% eiwitten, vet en koolhydraten in de vorm van melksuiker (lactose). Van dit poeder wordt uiteindelijk weer een eiwitshake gemaakt. Echter zijn er verschillende soorten eiwitshakes, namelijk gemaakt van Whey Concentraat, Whey Isolaat of Whey Hydrolisaat. Wat het verschil is? Dat lees je hier.

Whey Concentraat

Een Whey Concentraat heeft een eiwitpercentage van 50%-80%. Daarnaast bestaat de Whey uit vetten en koolhydraten. Uit de drie vormen van Whey heeft deze variant het laagste eiwitpercentage en bevat het dus meer koolhydraten en vetten. Hierdoor mengt een Whey Concentraat goed en is de smaak iets rijker. Daarnaast is een Whey Concentraat ook iets liever voor de portemonnee en is het een uitstekende keuze voor de ”normale” sporter. Heb je echter als doel om af te vallen of om vetvrije spiermassa op te bouwen? Dan ben je wellicht op zoek naar een vorm met minder koolhydraten en vet. Dan is een Whey Isolaat een geschikte eiwitpoeder.

Whey Isolaat

Een Whey Isolaat heeft een extra bewerking ondergaan waardoor er weinig tot geen melksuiker in zit. Dit is interessant voor mensen met een lactose-intolerantie. Bovendien bevat een Isolaat meer eiwitten (87%-98%) en minder koolhydraten en vetten. Dit is erg handig voor mensen die op dieet zijn of vetvrije spiermassa op willen bouwen. Ook wordt een Whey Isolaat sneller opgenomen door het lichaam omdat de Biologische Waarde hoger is dan bij een Whey Concentraat. Dat betekent dat de eiwitten uit een Isolaat eiwitpoeder meer lijken op ons lichaamseigen eiwitten. Het enige nadeel van een Isolaat zijn de kosten. Deze vallen vaker hoger uit dan een Whey Concentraat.

Lees meer de Biologische Waarde

Whey Hydrolisaat

Een Whey Hydrolisaat heeft niet een maar twee bewerkingen ondergaan. Dit zorgt ervoor dat de aminozuren los gemaakt zijn waardoor het nog makkelijker op te nemen is door het lichaam. Een Whey Hydrolisaat wordt vaak aanbevolen aan mensen die lactose-intolerant zijn.

Welke Whey te kiezen?

Wanneer je alle bovenstaande informatie leest, vraag je je wellicht af welke Whey jij het beste kunt kiezen. Als je een lactose-intolerantie hebt, is het aan te raden om voor een Whey Hydrolisaat te gaan of een eiwitpoeder gemaakt van erwten. Als je aan het droog trainen bent of wil afvallen, dan is een Whey Isolaat een goede keuze omdat deze maar weinig vet en koolhydraten bevat. Een Whey Isolaat bevat vaak ook minder calorieën dan een Whey Concentraat. Als je niet al te diep in de buidel wil tasten, dan is een Concentraat een aanrader. Let er dan wel op dat het eiwitpercentage rond de 80% zit.