Spieropbouwende producten

gewichtheffen

Het is niet makkelijk….Je wil graag zo snel mogelijk spieren kweken maar er zijn zoveel spieropbouwende producten op de markt om uit te kiezen. Als dit je bekend in de oren klinkt, wees gerust, je bent niet de enige. We krijgen vaak vragen van onze klanten voor ons advies in het snel opbouwen van spieren.

Je hoeft niet perse supplementen te gebruiken om spieren op te bouwen. Gezond eten, trainen en slapen is veel belangrijker. Wel maken spieropbouwende producten het makkelijker en zorgen ze voor sneller resultaat. Qua supplementen beginnen de meeste klanten van ons met eiwitten, creatine en vitamines.

Om verder in te gaan op de verschillende spieropbouwende producten, zullen we hieronder een opsomming geven van de verschillende soorten. Deze lijst van supplementen worden elke dag gebruikt door miljoenen sporters om snel resultaat te boeken:

  • Whey proteïne
  • Creatine
  • Multivitamine
  • Natuurlijke Testosteron Boosters
  • NO (Nitric Oxide)
  • Aminozuren

Met al deze verschillende soorten spieropbouwende producten is het wellicht moeilijk kiezen wat voor jou geschikt is bij het opbouwen van spiermassa. Laten we daarom beginnen met het uitleggen van de bovenstaande producten zodat je weet wat je kunt verwachten als je een van de bovenstaande supplementen gebruikt.

Whey proteïne

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen voor onze spieren. Daarom is eiwit een essentieel onderdeel van het opbouwen van spiermassa. Je kunt geen spiermassa opbouwen zonder eiwitten! Je hebt als krachtsporter ongeveer 1,7 a 1,8 gram eiwit per dag nodig per kilo lichaamsgewicht. Bijvoorbeeld: iemand die 80 kg weegt, heeft per dag tussen de 136 en 144 gram proteïnen nodig. Eiwitshakes en eiwitrepen zijn een makkelijke manier om voldoende eiwitten van hoge kwaliteit binnen te krijgen.

Er zijn verschillende soorten eiwitten, namelijk: whey, caseïne, soja, en erwten. Welke is nu het beste? Dat ligt eraan waarvoor je het wil gebruiken.

Whey

Whey proteine is ideaal na een zware training. Na een goede work-out heeft je lichaam namelijk de meeste eiwitten nodig. Whey wordt het snelst opgenomen door het lichaam. Dit heeft te maken met de biologische waarde. Echter is er wel verschil in de kwaliteit van Whey. Je hebt een Whey Concentraat en een Whey Isolaat. Een Whey Concentraat is goedkoper maar bevat veelal meer koolhydraten, vetten en calorieën dan een Whey Isolaat. Isolaat is zuiverder en daardoor hoger in eiwitten. Ook is een Isolaat lager in koolhydraten, vetten en calorieën, ideaal dus om vetvrije spiermassa op te bouwen. Door de zuivere kwaliteit, is een Isolaat vaker wel iets duurder. Let op: heb je een lactose-intolerantie? Dan is het niet handig om een Whey product te gebruiken aangezien Whey een restproduct van melk is.

Verschil in Concentraat en Isolaat

Caseïne

Haaks op whey staat caseïne. Caseïne wordt zeer traag opgenomen door het lichaam (ongeveer 2 – 7 uur). Een caseïne supplement kun je gebruiken voor het slapen gaan omdat dit de langste tijd is dat je lichaam het zonder eiwitten moet doen. Omdat een caseïne eiwit langzaam wordt verteerd is dit eiwit niet erg geschikt voor spierherstel na het trainen.

Soja

Soja is een interessante eiwitbron voor mensen met een lactose-intolerantie of een veganistische lifestyle. Soja is een goede toevoeging omdat het kan helpen om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Echter is een soja supplement niet zo effectief als een Whey product. Soja heeft een lagere biologische waarde dan Whey wat betekent dat het minder snel wordt opgenomen door het lichaam. Daarnaast lijken de eiwitten uit soja minder op onze lichaamseigen eiwitten waardoor het minder zorgt voor spieropbouw. Soja mist namelijk bepaalde aminozuren die een Whey eiwit wel bevat.

Erwten

De hoogst vergelijkbare vervanger voor een Whey product, is erwten proteïnen. Deze zijn net zoals soja, plantaardig en dus vrij van lactose. Ideaal voor vegans! Hoewel erwten eiwitten bijna een compleet aminozuurprofiel hebben, wordt het niet zo snel als een Whey product opgenomen door het lichaam.

Erwten proteïnen

Creatine

Creatine werkt erg goed bij het opbouwen van spiermassa. Veel mensen denken dat creatine chemisch is terwijl het gewoon door het eigen lichaam wordt aangemaakt. Het is dus veilig en voor iedereen te gebruiken. Creatine verhoogt de beschikbaarheid van ATP (de grootste energieleverancier van het lichaam als het aankomt op explosieve kracht) waardoor je meer herhaling aankunt en meer gewicht kan tillen. Resultaat? Extra spiermassa.

Creatine kan voor langere periode genomen worden. Vaak wordt er 4 weken creatine gebruikt, gevolgd door twee weken geen creatine. Er zijn veel verschillende soorten creatine, zoals creatine monohydraat, creatine capsules, creatine ethyl ester.

Eiwit met creatine

Multivitamine

Vitaminen zijn erg belangrijk bij het opbouwen van spieren. Als je zelfs maar een vitamine of mineraal mist, kan het de spieropbouw serieus belemmeren. Eiwit.nl heeft daarom al een vitaminemix toegevoegd aan het eiwitpoeder. We hebben een eiwitshake speciaal voor krachtsportersduursporters of bij het afvallen.

Testosteron Boosters

Testosteron boosters zijn spieropbouwende supplementen die het mannelijke hormoon testosteron verhogen. Je kunt kiezen voor supplementen die op natuurlijke wijze de aanmaak versterken of voor synthetische testosteron. Deze laatste heeft een sterkere werking maar is vaak een stuk duurder en vaak alleen op recept van je arts te verkrijgen. De natuurlijke producten doen ook goed hun werk om het testosteron te verhogen. Door je testosteron te verhogen, help je je spieren te vergroten, je humeur te verbeteren en je libido op pijl te houden.

NO (Nitric Oxide)

Nitric Oxide klinkt vrij ‘’giftig’’ maar wordt net zoals creatine aangemaakt door het eigen lcihaam. Het is een gas dat geproduceerd wordt in het lichaam om te communiceren met andere cellen in het lichaam. Het versnelt de bloedstroom, wat interessant is voor bodybuilders. Een versnelde bloedstroom zorgt ervoor dat er meer voedingsstoffen worden getransporteerd naar de spieren, met als resultaat: grotere spieren. Trainende atleten merken grote vooruitgang in spierpomp tijdens de training.

Aminozuren en BCAA’s

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Sporters kunnen profiteren van de inname van aminozuren omdat ze de spieren repareren, onderhouden en laten groeien. In elk effectief spier opbouwende supplement zitten branched chain aminozuren verwerkt. Dit zijn de essentiële aminozuren leucine, isoleucine en valine. Als je beter resultaat wil, zorg er dan voor dat je je aminozuren inneemt. Je zult versteld staan hoe goed ze werken.