Spieropbouw

Het is niet makkelijk….Je wil graag zo snel mogelijk spieren kweken maar er zijn zoveel producten op de markt om uit te kiezen. Als dit je bekend in de oren klinkt, wees gerust, je bent niet de enige. We krijgen vaak vragen van onze klanten voor ons advies in het snel opbouwen van extra spieren.

Het eerste wat we hen vertellen, is dat je niet perse supplementen hoeft te gebruiken om spieren aan te zetten. Gezond eten, trainen en slapen is veel belangrijker. Supplementen maken het echter wel gemakkelijker en zorgen voor sneller resultaat. Qua supplementen beginnen de meeste klanten van ons met Whey eiwit, creatine en vitamines.

Om verder in te gaan op de verschillende spieropbouwende supplementen, zullen we hieronder een opsomming geven van de verschillende soorten. Deze lijst van top supplementen worden elke dag gebruikt door miljoenen sporters om snel resultaat te boeken:

  • Whey proteïne
  • Creatine
  • Multivitamine
  • Natuurlijke Testosteron Boosters
  • Anabolische Flavones
  • NO (Nitric Oxide)
  • Aminozuren

Met al deze verschillende soorten spieropbouwende producten, is het wellicht moeilijk kiezen wat voor jouw geschikt is in het opbouwen van spiermassa. Laten we daarom beginnen met het uitleggen van de bovenstaande producten zodat je weet wat je kunt verwachten als je een van de bovenstaande supplementen gebruikt.

Whey proteïne

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen voor onze spieren. Daarom is eiwit een essentieel onderdeel van het opbouwen van spiermassa. Je kunt geen spiermassa opbouwen zonder eiwitten! Je hebt (als krachtsporter) ongeveer tussen de 1,7 a 1,8 gram eiwit nodig per kilo lichaamsgewicht. Klein voorbeeldje: iemand die 80 kg weegt, heeft per dag tussen de 136 en 144 gram proteïnen nodig per dag. Eiwitshakes en eiwitrepen zijn veilige en goede eiwitbronnen van hoge kwaliteit.

Er zijn verschillende soorten eiwitten zoals: Whey, Soja, Ei en Caseïne. Maar welke is het beste? Het ligt eraan wanneer en waarvoor je het betreffende eiwit wilt gebruiken.

Whey

Kort gezegd is Whey proteïne ideaal voor na een zware training omdat dit de tijd is dat je lichaam de eiwitten het meest nodig heeft. Whey wordt snel door het lichaam opgenomen (in ongeveer 30 minuten). Je hebt verschil tussen Whey Concentraat en Whey Isolaat. Whey Concentraat wordt snel opgenomen maar omdat Whey Isolaat een zuiverder eiwit is, wordt dit nog een fractie sneller opgenomen. Ook bevat een Whey Isolaat meer eiwitten en minder koolhydraten en vetten wat ideaal is voor het opbouwen van (vetvrije) spiermassa. Bekijk onze Whey Isolaat.

Caseïne

Haaks op Whey staat Caseïne, welke zeer traag wordt opgenomen (ongeveer 2 – 7 uur). Daarom is het aan te raden een eiwit supplement met caseïne te nemen voor het slapen gaan aangezien dit de langste tijd is dat je lichaam het zonder eiwit moet doen.

Ei

Ei-eiwit (albumine) wordt middelmatig opgenomen (1,5 – 3 uur). Dit is dus een goede eiwit voor elke tijd van de dag om je lichaam te voorzien van aminozuren.

Soja

Soja is de vriend van de vegetariër omdat het een van de weinige complete proteïnebronnen is die gewonnen wordt van planten. Soja is een goede overall proteïne, hoewel het niet zo effectief is (in termen van absorberen door het lichaam) als Whey of Ei-eiwit. Daarentegen heeft soja wel veel gezondheidsvoordelen voor vrouwen.

Blends

Hierboven hebben we het over enkel Whey, Soja, Ei of Caseine; een mix van deze eiwitten wordt een blend genoemd. Misschien zul je denken, wat doet een blend anders dan bovenstaande proteïnen? Simpel gezegd heb je met een blend verschillende tijden van opname door het lichaam. Op deze manier krijg je dus trage, medium en snelle eiwitten in je lichaam, zodat je er weer lang tegenaan kunt.

Low Carb eiwit

Van de vele eiwitsupplementen, zijn Low Carb eiwitten en weightgainers elkaars tegenpolen. Low Carb eiwitten – vaak Whey Isolaten – zijn goed voor degene op een dieet of iedereen die met gewichtsbeheersing bezig is. Ook voor degene die droge spiermassa willen opbouwen, is Low Carb eiwit een uitkomst. Bekijk alle Low Carb producten.

Weight Gainer

Weight Gainers zijn eiwitproducten met veel calorieën en zijn uitermate geschikt voor mensen die aan willen komen (bulken). Problemen met aankomen? Het nemen van extra calorieën werkt eigenlijk altijd.

Creatine

Creatine werkt erg goed bij het opbouwen van spiermassa. Het is een lichaamseigen stof. Het is veilig en erg effectief voor iedereen, maar zeker voor degene die het nog nooit eerder hebben geprobeerd. De basis van Creatine is als volgt: het verhoogt de beschikbaarheid van ATP (de grootste energieleverancier van het lichaam als het aankomt op explosieve kracht) zodoende dat je meer herhalingen, meer sets aankunt en meer gewicht kunt tillen. Het gevolg hiervan is natuurlijk extra spiermassa. Creatine kan voor langere periode genomen worden, maar er zijn ook experts die zweren bij op- en afbouwen. Een vaak gebruikt proces is vier weken Creatine gevolgd door een of twee weken geen Creatine. Er zijn veel verschillende soorten Creatine, zoals Creatine Monohydraat, Creatine capsules, Creatine Ethyl Ester.

Multivitamine

Je mag dit niet vergeten! Het lijkt zo simpel maar het is erg belangrijk. Als je zelfs maar een vitamine of mineraal mist, kan dit je spieropbouw serieus belemmeren. Een goede multivitamine is een must als het gaat om effectief spieren kweken, en niet te vergeten voor een goede gezondheid. Wij hebben daarom al een vitamine mix toegevoegd aan onze eiwitpoeders. We hebben een eiwitshake speciaal voor krachtsporters, duursporters en afvallen.

Testosteron Boosters

Door je testosteron te verhogen, help je je spieren te vergroten, je humeur te verbeteren en je libido op pijl te houden. Anabole Steroïde werken heel goed om je test-levels te verhogen maar deze zijn niet legaal om te gebruiken. De natuurlijke producten doen echter ook goed hun werk, en zullen perfect zijn voor jou!

Anabolische Flavonen

Methoxyisoflavone and Ecdysterone zijn de laatste innovaties in supplementen voor anabolische groei. Deze niet hormonale flavones verhogen de eiwit synthese, nitrogene retentie en spieropbouw. Deze supplementen werken erg goed samen met eiwitten aangezien ze de opneembaarheid van de eiwitten verhogen. Sommige fabrikanten combineren Methoxy met eiwitten.

NO (Nitric Oxide)

Nitric Oxide is een gas welke geproduceerd wordt in het lichaam en wordt gebruikt om te communiceren met andere cellen in het lichaam. Nitrix Oxide versnelt de bloedstroom, wat interessant is voor bodybuilders. Versnelde bloedstroom zorgt ervoor dat er meer voedingsstoffen worden getransporteerd naar de spieren, met als resultaat: grotere spieren. Trainende atleten merken grote vooruitgang in spierpomp tijdens de training.

Aminozuren en BCAA’s

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Sporters kunnen profiteren van de inname van aminozuren omdat ze de spieren repareren, onderhouden en laten groeien. In elk effectief supplement zitten branched chain aminozuren verwerkt. Dit zijn de essentiële aminozuren leucine, isoleucine en valine. Als je beter resultaat wil, zorg er dan voor dat je je aminozuren inneemt. Je zult versteld staan hoe goed ze werken.