Het koolhydraatarme dieet

afvallen

Het koolhydraatarme dieet

Een koolhydraatarm dieet is geschikt voor iedereen die graag wil afvallen. Bij een koolhydraatarm dieet worden koolhydraten vervangen door eiwitten en vetten.

Waarom minder koolhydraten?

Met onze Westerse eetgewoonten zijn we veel meer koolhydraten gaan eten dan we als mens van oorsprong gewend zijn. Meer dan 55% van ons voedsel bestaat uit koolhydraten. Dit terwijl de oermens nooit meer dan 40% van zijn energie uit koolhydraten haalden. Het grootste probleem is echter dat veel van de koolhydraten die we eten niet gezond zijn. Het zijn veelal bewerkte producten die geraffineerde koolhydraten en suikers bevatten. At de oermens nog noten, zaden, groenten en fruit. Tegenwoordig eten we veel brood, witte rijst, pasta, gebakken aardappelen, koek en drinken we frisdranken. We kennen drie macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten. Ons lichaam heeft een voorkeursbrandstof: koolhydraten. Zolang het lichaam in zijn energiebehoefte kan voorzien door koolhydraten te verbranden, zal het niet toekomen aan het verbranden van vetten. Bij een koolhydraatarm dieet ga je minder koolhydraten eten zodat je lichaam als het ware gedwongen wordt om vetten te gaan verbranden.

Een negatieve energiebalans

Minder koolhydraten en meer eiwitten en vetten eten is, niet voldoende om af te vallen. Er zal ook sprake moeten zijn van een negatieve energiebalans. Alleen als het lichaam minder calorieën binnen krijgt dan het nodig heeft om in zijn dagelijkse energiebehoefte te voorzien, zal er gewicht worden verloren. Als we willen afvallen dan willen we uiteraard lichaamsvet verliezen. Als we gaan afvallen dan zullen we echter ook spiermassa verliezen. Dit komt omdat het lichaam naast vetten ook eiwitten zal gaan gebruiken als energiebron. En deze eiwitten hebben we juist hard nodig voor het herstel van onze spieren. Indien er onvoldoende eiwitten zijn voor het herstel van de spieren, zullen we spiermassa verliezen.

Het verliezen van spiermassa

Nu zal je misschien denken dat het verlies van spiermassa niet zo dramatisch is als je geen bodybuilder bent. Toch heeft dat behoorlijk wat gevolgen. Zo maakt het verlies van spiermassa het je moeilijker om op gewicht te blijven. Je rustmetabolisme wordt namelijk bepaald door de hoeveelheid spiermassa die je hebt. Dit is ook de reden waarom mannen meer calorieën nodig hebben dan vrouwen. Zij hebben (gemiddeld) meer spiermassa dan vrouwen. Voor iedere kilo spieren aan ons lichaam verbrand ons lichaam dagelijks 80 kcal. Deze calorieën worden ook verbrand op dagen dat we niet actief zijn. Willen we afvallen en op gewicht blijven dan is het van essentieel belang dat we alleen lichaamsvet verliezen en geen spiermassa. Bij een koolhydraatarm dieet wordt het verlies van spiermassa voorkomen door extra eiwitten te eten.

Andere voordelen van eiwitten

Bij het afvallen hebben eiwitten nog andere voordelen. Eiwitten zijn moeilijker te verteren dan koolhydraten. Dit zorgt ervoor dat we langer na de maaltijd nog een voldaan gevoel hebben. Het duurt langer voordat eiwitrijke voeding de maag heeft verlaten. Dit maakt het makkelijker om af te vallen. We grijpen dan namelijk minder snel naar tussendoortjes omdat we alweer trek hebben. Omdat eiwitten moeilijker te verteren zijn, verbrand het lichaam ook nog eens meer energie bij het verteren van eiwitten. Zo’n 30% meer dan bij het verteren van koolhydraten. Dit zijn calorieën die extra worden verbrand zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Het verteren van eiwitten heeft geen invloed op de bloedsuikerspiegel. Bij het eten van eiwitten zal de bloedsuikerspiegel stabiel blijven. Dit is belangrijk als je af wilt vallen. Bij het eten van koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel. Het lichaam gaat dan insuline aanmaken zodat de glucose uit het bloed door de cellen kan worden opgenomen. Insuline wordt ook wel het ”dik maak” hormoon genoemd. Dit omdat het lichaam onder invloed van insuline vet wil opslaan en vasthouden. Willen we gewicht verliezen dan is het van belang dat de bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk stabiel blijft. Dit wordt bereikt door minder koolhydraten te eten maar ook door te kiezen voor het juiste type koolhydraten. Ook bij een koolhydraatarm dieet zullen we nog steeds koolhydraten moeten eten. Koolhydraten zijn een essentieel macronutriënten die niet helemaal uit ons eetpatroon geschrapt mogen worden.

Kies voor langzame koolhydraten

Bij een koolhydraatarm dieet zal gekozen moeten worden voor langzame koolhydraten. Door deze keuze te maken zal het streefgewicht sneller worden behaald. Langzame koolhydraten vind je in volkoren producten zoals volkoren brood en volkoren pasta, zilvervlies rijst, zoete aardappelen, groenten en havermout.

Vermijd snelle koolhydraten

De snelle koolhydraten zullen zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Snelle koolhydraten worden snel afgebroken door het lichaam waarna er een piek in de bloedsuikerspiegel ontstaat. Hierdoor zal het lichaam veel insuline moeten aanmaken. Snelle koolhydraten zitten in alle levensmiddelen waarin suikers of geraffineerde koolhydraten zijn verwerkt. Denk daarbij ook aan op het eerste gezicht onschuldige levensmiddelen zoals brood, pasta, witte rijst en gebakken of gefrituurde aardappelen.

Koolhydraatarm dieet in de praktijk

Wil je koolhydraatarm eten in de praktijk gaan brengen? Dan is het belangrijk dat je weet hoeveel koolhydraten je mag eten. Voor een normaal koolhydraatarm dieet moet je uitgaan van 100 tot 150 gram koolhydraten per dag. Deze koolhydraten kan je het best halen uit onbewerkt voedsel zoals fruit, groenten, noten en zaden. Hierbij kan je ook echte koolhydraatbronnen eten zoals havermout, quinoa, boekweit, zilvervlies rijst of zoete aardappel. Het is belangrijk dat je hierbij extra eiwitten eet. Om te voorkomen dat je spiermassa gaat verliezen waardoor je rustmetabolisme trager wordt. Hiervoor kan je gebruik maken van onze Happy Protein shakes. Het voordeel van deze shakes is dat deze slechts 1,5 gram koolhydraten per portie bevatten. Bovendien blijf je gezond dankzij de 10 vitaminen die aan onze shakes zijn toegevoegd.

Wil je echt fanatiek gaan afvallen? Dan kan je ook kiezen voor een steng koolhydraatarm dieet. Je mag daarbij nog maar tussen de 50 en 100 gram koolhydraten eten per dag. Dit betekent dat je koolhydraten zullen komen uit groenten, fruit, noten en zaden. Je mag dan bijna geen echte koolhydraatbronnen meer eten zoals havermout, zoete aardappel of zilvervliesrijst.

Bij een streng koolhydraatarm dieet zal je extra moeten aanvullen met eiwitten. Je kan dan bijvoorbeeld tweemaal daags een eiwitshake nemen om zodoende toch nog te kunnen zorgen voor een voldaan gevoel en om te voorkomen dat spiermassa verloren gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *