Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Micronutriënten

Micronutriënten

De naam micronutriënten zegt het al, het zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden in je voeding voorkomen. Als volwassen persoon krijg je hier gemiddeld een gram of zelfs minder per dag binnen. Micronutriënten leveren (in tegenstelling tot de macronutriënten; koolhydraten, eiwitten, vetten) geen energie maar zijn wel van groot belang voor allerlei processen die in je lichaam plaatsvinden. Je lichaam kan niet zonder deze stoffen, omdat ze van essentieel belang zijn voor onder andere onze stofwisseling, helpen bij de afbraak en opname van onze voeding, vormen hormonen en enzymen, zorgen voor de werking van onze spieren en nog veel meer. Kortom micronutriënten zorgen ervoor dat alle processen in je lichaam goed verlopen.

Net zoals macronutriënten worden onderverdeeld in koolhydraten, eiwitten en vetten, worden de micronutriënten ook onderverdeeld in:

  • Vitaminen
  • Mineralen
  • Spoorelementen

Elke vitamine, mineraal en spoorelement heeft daarbij zijn eigen functie.

micronutriënten

Vitaminen

De meeste vitaminen zijn onderdelen in enzymen en co-enzymen. Enzymen en co-enzymen zijn stoffen die een belangrijke functie vervullen bij de stofwisseling in je lichaam, zo ook bij de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten. Vitaminen zijn onmisbaar bij het vrijmaken van energie uit de hiervoor genoemde voedingsstoffen en zijn daarom van groot belang voor je lichaam. Er bestaan 13 verschillende vitaminen, waaronder vier vet oplosbare vitaminen en negen wateroplosbare vitaminen. De vetoplosbare vitaminen zitten voornamelijk in het vet van voedingsmiddelen en kunnen in het weefsel van je lichaam worden opgeslagen. Je lever is de perfecte opslagplaats voor vet oplosbare vitaminen. De vetoplosbare vitaminen die wij kennen zijn:

  • Vitamine A
  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • Vitamine K

De 9 wateroplosbare vitaminen bestaan uit het gehele B-complex en vitamine C. Je lichaam kan van deze vitaminen geen grote voorraad aanleggen. Hierdoor moet je de wateroplosbare vitaminen dagelijks met je voeding aanvullen.

Mineralen & spoorelementen

Mineralen en spoorelementen zijn net als vitaminen stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze hebben een regulerende functie in je lichaam. Een aantal mineralen heb je nodig voor de opbouw van lichaamsweefsel en voor de prikkelgeleiding van zenuwen, en daardoor bijvoorbeeld ook voor de spiercontractie. Het enige verschil tussen mineralen en spoorelementen is dat de dagelijkse hoeveelheid verschillend is. Voor mineralen gaat het om grammen, bij spoorelementen om micro- of milligrammen. Het Voedingscentrum zegt dat een mineralen te kort eigenlijk niet in Nederland voorkomt. Zie hieronder welke mineralen en spoorelementen wij in Nederland kennen:

Mineralen

  • Calcium
  • Chloor
  • Fosfor
  • Kalium
  • Natrium
  • Magnesium

Spoorelementen

  • Chroom
  • Fluoride
  • IJzer
  • Jodium
  • Koper
  • Mangaan
  • Molybdeen
  • Seleen
  • Zink

Van sommige mineralen en spoorelementen kan je te veel binnenkrijgen. Het gevolg hiervan kan schadelijk zijn. Dat geldt met name voor de mineralen natrium, calcium, fosfaat en magnesium en de spoorelementen ijzer, jodium, koper mangaan, molybdeen, seleen en zink. Een teveel aan mineralen en spoorelementen komt meestal door overmatig suppletie gebruik, wat veel meer dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) is. Houd hierdoor goed de ADH in de gaten, zodat het niet schadelijk is voor je lichaam.