Gezondheid & gezond leven

gezonde yoghurt

Gezond leven is niet zo moeilijk, je moet alleen even weten hoe het moet. Je hoeft zelfs niet rijk te zijn om veranderingen door te voeren in je leven. Je kan altijd een aantal dingen doen om de gezondheid van jou en je gezin te beschermen en te verbeteren.

Gezond eten

Iedereen weet dat groenten en fruit beter zijn dan fastfood zoals patat en frikandellen. Probeer ook zoveel mogelijk geraffineerde producten zoals witte rijst, wit brood en pasta te vermijden. Deze producten bevatten geen tot weinig voedingswaarden. Vervang je sneetje witbrood bijvoorbeeld voor een bruine boterham. Het is soms lastig om van deze slechte voeding af te blijven, helemaal wanneer je trek hebt. Zorg daarom dat je altijd een gezond tussendoortje bij de hand hebt zodat je niet gaat snaaien. Dit kan een appel zijn of bij wat meer trek een eiwitreep. Zo zorg je ervoor dat je lichaam weer energie krijgt en je minder snel naar die gevulde koek grijpt. Last but not least: drink voldoende water. Water werkt namelijk als een zuiveringsmechanisme voor het lichaam. Zorg er daarom voor dat je tussen de 1,5 en 2 liter vocht per dag binnen krijgt.

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf

Zoals hierboven is beschreven, is het erg belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Dit kan je doen door gezond te eten en voldoende te bewegen. Daarnaast heeft het Voedingscentrum de Schijf van Vijf ontworpen. Deze schijf dient als hulpmiddel om gezond te eten. Als je volgens de Schijf van Vijf eet, neem je genoeg van alle producten die gezondheidswinst opleveren, plus alle benodigde voedingsstoffen om fit voor de dag te komen. Kies elke dag de juiste hoeveelheid uit elk vak en varieer. Hieronder staan de vakken die in de Schijf van Vijf voorkomen:

 

Naast de vakken bevat de Schijf van Vijf tevens een aantal regels. Deze regels zijn ook essentieel voor je gezondheid:

  1. Eet gevarieerd

Je kunt gevarieerd eten door dagelijks uit alle vakken van de Schijf van Vijf te kiezen. Zorg ervoor dat je elke dag wel een ander product uit het vak kiest. Om elke dag als groente broccoli te kiezen, is niet verstandig. Broccoli is een gezonde groente, maar door dit product elke dag te eten, mis je essentiële voedingsstoffen uit andere soorten groente. Houd hier rekening mee omdat elk product een andere samenstelling heeft.

  1. Eet niet teveel en beweeg

Een gebalanceerde voeding betekent dat er net zoveel voeding binnenkomt als dat eruit gaat. Het is belangrijk om een balans te vinden in de hoeveelheid voeding die binnenkomt en het aantal uren dat je beweegt.

  1. Eet minder verzadigd vet

Kies minder verzadigd vet, oftewel “verkeerde vetten”. Dit zijn de ongezonde vetten die onder andere je cholesterol verhogen. Onder verkeerde vetten verstaan we met name de harde vetten, denk aan harde blokken frituurvet. In vloeibare en zachte vetsoorten, zoals olijfolie en halvarine zitten meer onverzadigde vetten. Dit noemen we de goede en gezonde vetten. Alle vetten bevatten evenveel calorieën, waardoor je bij te veel vet snel in gewicht aankomt.

  1. Eet veel groente, fruit en brood

Deze regel is erg belangrijk omdat het je kan helpen om op een gezond gewicht te blijven. Groente, fruit en brood leveren namelijk vezels en zorgen voor een vol gevoel. Daarbij helpt het eten van veel groente en fruit het risico op hart –en vaatziekten en sommige kankersoorten te verlagen.

  1. Eet veilig

Met veilig eten wordt hygiënisch kopen, koken, bereiden en bewaren bedoel. Hierdoor wordt de kans op het krijgen van een voedselvergiftiging verkleind.

Lees meer over de Schijf van Vijf

Macro- en micronutriënten

Je hebt verschillende voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. De voedingsstoffen eiwitten, koolhydraten en vetten zijn belangrijk voor alle processen in je lichaam. Deze voedingsstoffen beschermen je lichaam tegen ziekten en zijn van essentieel belang voor het behouden van een goede gezondheid. Eiwitten, koolhydraten en vetten worden macronutriënten genoemd. Je hebt deze voedingsstoffen in grote hoeveelheid nodig en vandaar ook de naam “macro”. Naast de behoefte aan deze voedingstoffen heeft je lichaam ook vitaminen, mineralen en spoorelementen nodig, deze groep noemen we micronutriënten. Micronutriënten leveren geen energie maar zijn wel nodig voor veel processen in het lichaam.

Beweging

Voldoende beweging is ook essentieel voor een gezond lichaam. Probeer daarom zo actief mogelijk te leven! Pak de fiets om boodschappen te doen in plaats van de auto of ga na werk een rondje wandelen in plaats van op de bank liggen. Voldoende beweging (30 – 60 minuten per dag) zorgt ervoor dat je meer energie en zelfvertrouwen krijgt. Daarnaast word je productiever, ga je je gelukkiger voelen en kan je helderder denken.

Het nut van lichaamsbeweging

Als je regelmatig aan lichaamsbeweging doet, gaat de ruststofwisseling omhoog. Dat houdt in dat de minimale hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft toeneemt. Ook wel de minimale hoeveelheid energie die je nodig hebt om te kunnen overleven. Een ander bijkomend voordeel van lichaamsbeweging is dat het helpt een verandering in leefgewoontes te bewerkstelligen. Sporten vereist enige vorm van discipline en dat is een onmisbare eigenschap om met succes een tijd lang een therapie, bijvoorbeeld een dieet, vol te kunnen houden. Diëtisten en artsen zijn er zo langzamerhand wel over eens dat een succesvol dieet gepaard moet gaan met lichaamsbeweging.

Meer over lichaamsbeweging

Nachtrust

Het lijkt misschien ver gezocht, maar niks is minder waar want leefgewoontes kunnen grote invloed op het voedingsgedrag hebben. Een veel voorkomend probleem in onze samenleving is toch wel stress. Stress kan door verschillende gebeurtenissen komen, denk aan werk- en relatiestress. Een van de gevolgen is slecht slapen. Je blijft piekeren over de gebeurtenissen die zich overdag hebben afgespeeld. Een goede nachtrust is onontbeerlijk voor je gezondheid en brengt tal van voordelen met zich mee:

  • Fit lichaam: je spieren en organen zullen sneller herstellen tijdens een goede nachtrust.
  • Fris hoofd: na een goede nachtrust zijn je hersenen hersteld, zodat je fris aan een nieuwe werkdag kan beginnen.
  • Immuunsysteem: doordat je ’s nachts goed slaapt, is je lichaam goed hersteld. Dit werkt positief op het hebben van een goede weerstand.

Lichaamsverzorging

Voor een gezond leven is het ook belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Hieronder verstaan we een goede nachtrust, je handen wassen na een toiletbezoek en je tanden iedere dag poetsen. Als je vermoedt dat er iets mis is met je gezondheid, ga dan naar de huisarts. Een vroege diagnose vergroot de kans op genezing.

Wat een gezonde levensstijl met je doet? Hier de voordelen op een rij:

  • Je krijgt meer energie en je voelt je beter
  • Je kunt gewicht kwijtraken
  • Je weerstand zal verhogen en verbeteren
  • Je zal minder snel ziek zijn
  • Het zal je zelfvertrouwen vergroten doordat je beter in je vel zit

Gezonde snacks

Vind je het lastig om gezonde snacks te kiezen of zelf te maken? Tegenwoordig bieden alle supermarkten en tankstations allemaal ongezonde keuzes aan. Je moet sterk in je schoenen staan om de juiste verantwoorde snacks te kiezen. Veel snacks die worden verkocht als “verantwoord” zijn calorierijk, te zout of ze bevatten te veel suiker of verzadigd vet. Je kan makkelijk je eigen verantwoorde snack maken, neem een kijkje op onze pagina met gezonde en eiwitrijke recepten en laat je inspireren.

Recepten