Eiwitten als bouwstof voor je spieren

Eénmaal in je lichaam worden eiwitten afgebroken tot aminozuren. De stof die je lichaam nodig hebt om weefsel aan te maken. Ze zorgen ook voor enzymen die de stofwisseling binnen je lichaam op gang houdt.

In je lichaam verzorgt eiwit ook het anabolisme (niet te verwarren met anabolen). Anabolisme is het aanmaken van nieuw bindweefsel en nieuwe spiervezels. Na zware inspanning “beschadigen” je spieren en er ontstaan scheurtjes in het spierweefsel. De aminozuren afkomstig uit eiwitten zorgen voor het herstel van deze scheurtjes. Je lichaam probeert meteen om een volgende keer deze beschadigingen te voorkomen door extra spierweefsel aan te maken zodat je lichaam beter bestendig wordt tegen zware belasting.

Voorkom afbraak van je spieren

Spieren belast je elke dag, zelfs als je voor je gevoel niet inspannend bezig bent geweest. Om je spiermassa op niveau te houden en afbraak te voorkomen is het dus van belang om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen. Tijdens normale belasting levert gewone dagelijkse voeding meer dan voldoende eiwit om spierafbraak te voorkomen. Train je echter veel, heb je een zware baan of volg je een dieet waarbij je niet voldoende eiwitten binnen krijgt dan is het verstandig om voor extra eiwit te zorgen.

Dagelijkse behoefte aan eiwitten

Mensen die niet trainen of geen lichamelijk zwaar werk uitvoeren hebben genoeg aan ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Iemand van 60 kilo heeft dagelijks dus zo’n 48 gram eiwit per dag nodig om een gezonde nitrogeenbalans te houden. Op dagen waarop de fysieke inspanning hoger is loopt deze behoefte op naar 1,4 tot 1,8 gram eiwitten per dag. Voor iemand van 80 kilo die een dag flink sport is die dag de eiwitbehoefte zo’n 120 gram.

Te veel eiwitten

Eiwitten worden alleen gebruikt als daar in je lichaam behoefte aan is. Inname van meer eiwit staat dus niet garant voor meer spiergroei. Pas als je lichaam de eiwitten nodig heeft om beschadigd spierweefsel te herstellen worden hiervoor eiwitten gebruikt. Het overschot aan eiwit wordt door je lichaam gewoon afgescheiden. Daarnaast geldt ook bij eiwitten dat overdaad schaadt. Net als bij vitaminen doet een overschot aan eiwitten meer kwaad dan goed. Het is dus verstandig om eerst de dagelijkse behoefte aan eiwitten te berekenen en hier je eetpatroon en eventuele inname van supplementen op af te stemmen. Zo weet je zeker dat je op verantwoorde wijze met je lichaam omgaat.