Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Eiwitten als bouwstof voor je spieren

Eiwitten worden ook wel de bouwstenen van je lichaam genoemd. Eénmaal in je lichaam worden eiwitten afgebroken tot aminozuren. Deze stoffen gebruikt je lichaam om weefsel aan te maken. Ze zorgen ook voor enzymen die de stofwisseling binnen je lichaam op gang houdt. Daarnaast verzorgt eiwit het anabolisme in je lichaam (niet te verwarren met anabolen). Anabolisme is het aanmaken van nieuw bindweefsel en nieuwe spiervezels. Na zware inspanning/training “beschadigen” je spieren en ontstaan er scheurtjes in het spierweefsel. De aminozuren afkomstig uit eiwitten zorgen voor het herstel van deze scheurtjes. Je lichaam probeert meteen om een volgende keer deze beschadigingen te voorkomen door extra spierweefsel aan te maken zodat je lichaam beter bestendig wordt tegen zware belasting.

shakebeker met eiwit

Voorkom afbraak van je spieren

Spieren belast je elke dag, zelfs als je voor je gevoel niet inspannend bezig bent geweest. Om je spiermassa op niveau te houden en afbraak te voorkomen, is het dus van belang om dagelijks voldoende eiwitten binnen te krijgen. Tijdens normale belasting levert gewone dagelijkse voeding meer dan voldoende eiwit om spierafbraak te voorkomen. Train je echter veel, heb je een zware baan of volg je een dieet waarbij je niet voldoende eiwitten binnen krijgt? Dan is het verstandig om voor extra eiwit te zorgen.

Dagelijkse behoefte aan eiwitten

Mensen die niet trainen of geen lichamelijk zwaar werk uitvoeren, hebben genoeg aan ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. Iemand van 60 kilo heeft dagelijks dus zo’n 48 gram eiwit per dag nodig om een gezonde nitrogeenbalans te houden. Op dagen waarop de fysieke inspanning hoger is, loopt deze behoefte op naar 1,4 tot 1,8 gram eiwitten per dag. Voor iemand van 80 kilo die een dag flink sport, is die dag de eiwitbehoefte zo’n 120 gram.

Een eiwitshake is een makkelijke en lekkere manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Je kan natuurlijk ook met voeding voldoende eiwitten binnen krijgen. Kip, kwark, tonijn en noten zijn voedingsmiddelen die veel eiwitten bevatten. Echter, het voordeel van een Whey eiwitshake is dat het een hogere biologische waarde heeft dan alle net opgenoemde voedingsmiddelen. Dat betekent dat een Whey eiwitshake sneller opgenomen wordt én dat de aminozuren uit een eiwitshake meer lijken op ons lichaamseigen aminozuren. Lees meer over de biologische waarde van eiwitten.

Te veel eiwitten

Eiwitten worden alleen gebruikt als daar in je lichaam behoefte aan is. Inname van meer eiwit, staat niet garant voor meer spiergroei. Pas als je lichaam bouwstenen nodig heeft om beschadigd spierweefsel te herstellen, worden hiervoor eiwitten gebruikt. Het overschot aan eiwit wordt door je lichaam gewoon afgescheiden. Een teveel aan eiwitten is niet gevaarlijk voor (gezonde) volwassenen, zo zegt het Voedingscentrum. Echter geven zij wel een grens aan van ongeveer 25%. Het is dus aan te raden om niet meer dan een kwart van alle calorieën uit eiwitten halen. Met ons voedingsschema kan je berekenen hoeveel eiwitten jij nodig hebt.