Eiwitdieet

Vrouw maakt eiwitsmoothieTot voor kort was er maar weinig aandacht voor eiwitten en het eiwitdieet. Ging het om afvallen of gezondheid dan was de meeste aandacht voor vet, koolhydraten of vitaminen. Dat is aan het veranderen, voornamelijk door de groeiende aandacht voor eiwitdiëten.

Niet alle eiwitten zijn hetzelfde

Eiwitten zijn belangrijk omdat ze in het lichaam omgezet worden tot aminozuren. Die zijn weer nodig om je lichaam te laten functioneren. Er zijn zo’n 20 essentiële aminozuren die je nodig hebt, 11 kunnen door het lichaam zelf aangemaakt worden. De 9 andere aminozuren haal je uit de eiwitten in je voeding.

Niet alle eiwitten bevatten de 9 noodzakelijke aminozuren. Om de waarde van een voedingsmiddel te meten, hebben we de biologische waarde ontwikkeld. De biologische waarde loopt van 0 tot 100. Een ei heeft bijvoorbeeld een biologische waarde van 100. Dat betekent dat een ei qua aminozuren erg lijkt op ons lichaamseigen aminozuren en dat deze eiwitten snel worden opgenomen door het lichaam. Toen echter Whey werd uitgevonden, kwamen we er al snel achter dat dit product een biologische waarde kan hebben van bijna 150! Een Whey eiwitshake wordt dus nog sneller opgenomen dan een eitje én het bevat alle nodige aminozuren.

Dierlijke producten hebben over het algemeen een hogere biologische waarde dan plantaardige producten. Voor mensen met een vegetarische of veganistische levensstijl is het daarom van belang om gevarieerd te eten om alle nodige aminozuren binnen te krijgen.

Meer over de biologische waarde

 

Eiwit en gezonde voeding

Bij een eiwitdieet is het ook belangrijk om te letten op wat voor voedingsmiddelen je eet.  Een lekkere dikke biefstuk van 200 gram is een perfecte bron van complete eiwitten (met alle 9 aminozuren). Helaas zit er ook ongeveer 44 gram vet in waarvan 16 gram verzadigd. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verzadigd vet ligt op 20 gram. Die ene biefstuk levert daar dus al driekwart van. Dezelfde hoeveelheid zalm levert ongeveer 34 gram eiwit en 18 gram vet. Maar van die 18 gram vet is slechts 4 gram verzadigd.

De kern van dit verhaal is dat het belangrijk is om te letten op de bron van eiwitten. Gezonde dierlijke eiwitten zijn vis en gevogelte. Houd je van rood vlees? Neem dan kleine porties. Niet alleen bevatten ze over het algemeen meer slechte vetten maar ook verhogen ze het risico op darmkanker. De aanbeveling van het Voedingscentrum is om wekelijks niet meer dan 500 gram rood vlees te nuttigen.

Vegetarische bronnen zoals bonen, noten en granen zijn goede keuzes die naast eiwitten ook vezels, vitaminen en mineralen bevatten.

Waarom werkt een eiwitdieet?

Eiwitten vullen meer dan vetten of koolhydraten en ze geven je dus een langer verzadigd gevoel. Dit zorgt ervoor dat je minder snel gaat snaaien. Eiwitten houden de bloedsuikerspiegel langer laag. Doordat het langer duurt om eiwitten te verteren, stijgt de suikerspiegel langzamer. Ook gebruikt je lichaam meer energie om eiwitten te verteren dan bij het verwerken dan koolhydraten. Een redelijk deel van de energie die je inneemt, wordt dus direct verbruikt en kan niet meer omgezet worden in vetten. Een hoog-eiwit dieet zorgt er bovendien voor dat er minder spiermassa wordt afgebroken. Dit is gunstig omdat spieren meer calorieen verbruiken dan vet. Bij het afvallen is het dus belangrijk om je spieren te behouden. Naast een eiwitdieet is het dus aan te raden om ook te (blijven) bewegen.

Meer over bewegen

Waarop moet je letten bij een eiwitdieet

Bekende eiwitdiëten zoals Atkins zijn twijfelachtig omdat de eiwitten vaak uit voedingsmiddelen met veel (ongezonde) vetten worden gehaald. Het is niet verstandig om enkel eiwitten te eten en andere belangrijke bouwstoffen als vitaminen, mineralen en vezels links te laten liggen.

Ben je van plan om een eiwitdieet te volgen? Let er dan goed op de eiwitbron en dat je naast je eiwitten, ook nog voldoende koolhydraten en vetten binnen krijgt.

Extra eiwitten

Het kan lastig zijn om voldoende goede eiwitten binnen te krijgen zonder daarbij (te) veel aan vetten of koolhydraten binnen te krijgen. Voor die gevallen zijn er eiwitsupplementen verkrijgbaar die je ervan verzekeren dat je alle goede eiwitten binnen krijgt zonder de mogelijke nadelen. Neem bijvoorbeeld onze eiwitshake Happy Protein. Deze bevat maar liefst 26 gram eiwitten per shake en maar 1,5 gram koolhydraten en 0,3 gram vetten.

-52%
Waardering 5.00 uit 5
29.95 14.95
-15%
Waardering 5.00 uit 5
34.95 29.95
-15%
Waardering 5.00 uit 5
34.95 29.95
-15%
Waardering 5.00 uit 5
34.95 29.95