Word je dik van eiwitshakes?

Vanuit onze klanten krijgen we veel de vraag of je dik wordt van eiwitshakes. Het tegendeel is waar, eiwitshakes kunnen juist helpen om gewicht te verliezen. Eiwitten geven een langer verzadigd gevoel en zijn moeilijker te verteren dan vetten en koolhydraten. Als je de dag bijvoorbeeld begint met eiwitten, dan kan het zo zijn dat je tot de lunch geen trek meer hebt. Je kan bijvoorbeeld wat eiwitpoeder door je kwark of havermout doen of de dag beginnen met een eiwitshake en fruit. Als je minder eet (doordat je een verzadigd gevoel hebt) krijg je dus minder calorieën binnen en is het mogelijk om af te vallen.

Eiwitshake voor spierherstel

Ook zorgen eiwitten voor spierherstel en opbouw. Een eiwitshake kan hierbij helpen omdat het erg snel wordt opgenomen door het lichaam. Als je aan het afvallen bent, is spieropbouw erg belangrijk omdat spieren meer calorieën verbranden dan vet. Het is dus belangrijk om spieren op te bouwen door middel van sporten en het eten van eiwitten.

Laag in koolhydraten en vetten

Heb je weleens de etiketten van voedingsmiddelen bekeken? Wellicht is het je opgevallen dat veel tussendoortjes erg veel koolhydraten en calorieën bevatten. Een eiwitshake is een ‘’gezond’’ alternatief als tussendoortje omdat het erg laag is in koolhydraten en vetten en juist hoog in eiwitten.

Ontbijtkoek bevat bijvoorbeeld 125 calorieën en 28 gram koolhydraten.  Een eiwitshake van Happy Protein heeft 108 calorieën en 1,5 gram koolhydraten. Van een eiwitshake word je dus juist niet dik en het is vaker een beter alternatief dan een plak ontbijtkoek of sultana.

Houd je aan de ADH

Hoewel een eiwitshake dus laag is in vetten en koolhydraten, bevat het alsnog wel calorieën. Dus ook met eiwitshakes geldt: overschrijd de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid niet. Zolang je het bij maximaal 2 eiwitshakes per dag houdt, word je niet dik van een eiwitshake en kan het een goede aanvulling zijn op je dagelijkse eiwit-behoefte.